Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

Blogs

Interview met Ingrid Rouleaux  door Cor Kluijtmans van Klaswerk

Cor Kluijtmans heeft 35 jaar in het onderwijs gewerkt. Hij vroeg me onlangs of ik aan een interview meewerken. Hij stelde me de volgende vragen:

  • Kun je kort aangeven waarvoor 'Onze kinderen zijn de toekomst' voor staat?
  • Hoelang bestaat 'Onze kinderen zijn de toekomst' en hoe is deze beweging ontstaan?
  • Wat is je eigen achtergrond? Verklaart deze jouw inzet voor deze beweging?
  • Hoe sta je tegenover het huidige onderwijsbeleid?
  • Heb je een mening over de werkdruk binnen het onderwijs waar je de laatste tijd zoveel over hoort?
  • Heeft 'Onze kinderen zijn de toekomst' ook bepaalde zaken kunnen realiseren?
  • Wat zijn momenteel de prioriteiten?
  • Hoe breng je de boodschap van 'Onze kinderen zijn de toekomst' onder het volk?
    De antwoorden, het hele interview kun je onder  "lees meer" lezen.
Paul de Blot (91): ‘Wat je kunt doen om zijnskracht te ontwikkelen? Ga spelen met die kinderen!’

Een evenwichtige opvoeding? Die kent twee pijlers, zegt Paul de Blot, inmiddels 91 jaar en als honorair hoogleraar Spiritualiteit verbonden aan de Business Universiteit Nyenrode. Een kind moet leren om samen te werken met zijn naaste omgeving, zoals vriendjes en gezinsleden. Tegelijk moet het de kans krijgen een sterke innerlijke kracht te ontwikkelen. ‘De belangrijkste manier om beide te ontwikkelen is door te spelen en de verwondering te ervaren over wat het ontdekt. Op die manier leert het kind anderen en zichzelf het beste kennen.’ Beyke Goris is schrijfster en communicatiedeskundige. haar betrokkenheid ligt in de zorg, het onderwijs en in het persoonlijke leven van mensen.Beyke Goris – betrokken bij onderwijs. Zij was aanwezig bij de lezing die De Blot hield ter gelegenheid van de opening van het Kenniscentrum Verrijkend Onderwijs (Hemelvaartsdag 14 mei 2015) in Loenen. Dit is haar verhaal.

Het werkelijke probleem in het onderwijs - we hebben de leerkracht onbelangrijk gemaakt

Het werkelijke probleem in het onderwijs: We hebben de leerkracht onbelangrijk gemaakt.
* Publicatie van Evert Hoogendoorn.

Op 27 juni 2017 hielden de leerkrachten van het PO een prikactie. De werkdruk is te hoog en de salarissen te laag. En dat is al jaren zo. Bovendien, in tegenstelling tot wat elke partij in de campagne beloofde, of elke minister of staatssecretaris zei tot speerpunt te zullen maken: het wordt al jaren alleen maar erger. Dus nu gaan ze één uur staken om een signaal af te geven.

De NOS kopt: “Basisschoolleraren staken, kinderen kunnen uurtje langer slapen.” Deze koppensneller heeft duidelijk geen kinderen. Iedereen ouder weet dat basisschoolleerlingen niet langer slapen als ze een uur later op kunnen staan. Dat doen ze vanaf de puberteit. De NOS decimeert zo het levensgrote probleem van het onderwijs tot een uurtje langer slapen. Als een puber die blij is met zijn tussenuur als zijn docent een ongeluk heeft gehad. De Volkskrant komt met en artikel over megaklassen van 40-100 leerlingen. Dat is ook een oplossing, maar voor een ander probleem. Net als de politiek lijken de nieuwsmedia te geen idee te hebben waar het probleem werkelijk zit.

De afgelopen decennia is de leerkracht in het basisonderwijs het slachtoffer geworden van verschillende ontwikkelingen:

Inclusief onderwijs "Zo kan het ook scholen"

donderdag, 06 april 2017 13:00 Geschreven door
Inclusief onderwijs "Zo kan het ook scholen"

Een mooiere wereld begint thuis en op school. Aangezien ik een voorstander ben voor inclusief onderwijs wil ik initiatieven hiervoor graag onder de aandacht brengen.
In1school maakt zich sterk voor het recht op inclusief onderwijs, waar kinderen met en zonder beperking kunnen leren, samenwerken en spelen. Het recht op inclusief onderwijs is vastgelegd in het VN- verdrag voor de rechten van personen met een handicap (IVRPH) en het VN- verdrag voor de rechten van het kind (IVRK). In1school maakt ongelijke behandeling van kinderen in het onderwijs zichtbaar en vecht schendingen van dit recht aan bij de rechter.
Zo brengen we een fundamentele en onomkeerbare verandering naar inclusief onderwijs op gang.

Ik ben niet van klei 'het lied Clay" van Grace van der Waal

Je probeert mijn vorm  te veranderen, maar  ik ben niet van klei. Ik zal niet leven in jouw wereld van  domme woorden, stempels en namen, grapjes en domme spelletjes. Ze werken niet, ze betekenen niets voor mij" is de vrije vertaling van het lied "Clay" van de 12-jarige Grace van der Waal.  Puur  vanuit haar hart gezongen. 
In mijn beleving vertolkt zij hiermee de gevoelens van heel veel kinderen in de wereld. De uitkomst van de kinderrechtentour van ombudsvrouw Margrite Kalverboer is o.a. dat kinderen echte aandacht willen. Dit liedje is m.i. een krachtige boodschap in deze context.

Grace won met haar lied "Clay" het elfde seizoen van 2016 van America’s Got. talent. Zij  brengt haar lied op zo'n natuurlijke wijze, krachtig, ontroerend, ingetogen en toch vol vuur! Kijk en luister onder meer.

Werken in het onderwijs is, naast ouderschap,  een van de meest uitdagende taken ter wereld. Zelf nadenkendheid en elkaar begrijpen is een groot goed als je de ontwikkeling van een leerling positief wilt stimuleren. Leren van elkaar is waar het leven om gaat. En wat regels betreft: domweg regels dienen, staat een zelfdenkend vermogen in de weg en belemmert je in je innerlijke kracht.

Onlangs las ik de blog van Frans Droog over hoe de pedagoog in hem ontwaakte. Een  inspirerend krachtig  voorbeeld van hoe het ook anders kan en laat zien dat het werkt. Tegelijkertijd maakt de ervaring met Lisa  ook duidelijk waarom een kanteling van leerplicht naar leerrecht wenselijk is.

Toen Frans Droog begon als leraar deed hij alles volgens het boekje. Tot Lisa. Vaak afwezig, letterlijk. Maar toch voldoende goede cijfers. Tot ongenoegen in de lerarenkamer, want ‘zij houdt zich niet aan de regels. Dat kán niet!’ Frans gaat steeds meer pal staan voor het meisje en de weg die zij te bewandelen heeft: ‘Als ik reageer naar mijn collega’s zie ik het gezicht van Lisa voor me. De innerlijke kracht die zij uitstraalt vertaal ik naar mijn zo zorgvuldig mogelijk gekozen woorden.’ Een blog over hoe de pedagoog in Frans ontwaakte.

Frans Droog: Ooit gaf ik Lisa les: ‘Ik snap dat er regels zijn, maar snappen de regels dat ik er ben?’  lees zijn blog

Het DNA van het hart ontrafelen…genen…mijn ervaring en een doorbraak in de wetenschap

De nieuwsbrief van 1 juni 2016 verloopt anders dan gepland, puur door het woord diegenen in de voorgaande zin “Dank aan al diegenen die het verschil maken”.. .ik laat mijn planning los en laat gewoon gebeuren…

Het overkomt me vaker, deze vorm van spontaniteit (iets wat vanzelf komt )  maakt me heel blij, mijn ziel maakt een sprongetje van vreugde…terwijl  ik het woord diegenen op papier zet, word ik  ineens bewust wordt van het taalgebruik in letterlijke zin, de diepe betekenis.
Het onbewuste maakt me bewust!  Ik koppel als vanzelf het woord los in Al die genen die het verschil maken.

The Passion, de lente , vrouwendag en democratie, wat hebben ze met elkaar te maken?

De letterlijke betekenis van democratie

De huidige omstandigheden, niet alleen in Nederland en Europa,  maar in de hele  wereld, vragen veel van ons. Vele  sensitieve mensen,  lichtwerkers, mensen met zuivere intenties en pure daadkracht hebben het moeilijk om in hun kracht te blijven staan.  

Door tastbare verbindingen als T.V. en internet die wij tegenwoordig beschikbaar hebben, en  ook door spirituele verbindingen die sterk aanwezig zijn,  wordt het voor het inmiddels multiculturele volk heel duidelijk oftewel transparant  wat polarisatie in het klein ( je eigen omgeving)  en in het groot ( in de wereld) in de energie  teweegbrengt. De democratie waaraan we vooral  na de tweede wereldoorlog zijn gaan bouwen in Europa wordt aangevallen door terroristische bewegingen.  De kwaliteit in de gezondheidszorg, in het onderwijs, in het bedrijfsleven  staat onder druk, evenals  ons geldstelsel.  

Willen we de weegschaal in balans brengen, is het van belang om de realiteit van wat er gaande is in de maatschappij onder ogen te zien en tegelijkertijd onze liefdevolle krachten zowel fysiek, psychisch als spiritueel op peil te houden. Elkaar letterlijk het licht in de ogen gunnen.

Of je nu in het onderwijs, de zorg, de financiële sector  of elders werkt, of je ouder/verzorger bent …

Pagina 1 van 5