Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

Nieuws

Van plusklas naar thematisch onderwijs - Juf Annemarie in het blad “De nieuwe leraar”

Hier gaat het ons om.  Zo zie ik het onderwijs en daarmee de kinderen groeien naar een betere, liefdevollere en betekenisvollere, wereld.

Mensen leren op vele manieren. Hoe wij onderwijzen is vaak niet hoe leerlingen leren. Ik ben steeds op zoek naar wat er voor nodig is deze werelden zo goed mogelijk bij elkaar te brengen, aldus Juf Annemarie van Es  die  via Linkedin op mijn pad kwam.

Haar inzet en betrokkenheid  raakt me in mijn hart, evenals de recente opmerkingen in het Christoffel Appèl. Hier gaat het ons om!  

Van plusklas naar thematisch onderwijs

We hebben hier op school een bonte verzameling kinderen. Met  I.Q ’s van 60/70 tot 150. Dat is best ingewikkeld lesgeven. Toen ik hier begon, werkten we vooral met gedifferentieerde instructie, maar dat is natuurlijk eigenlijk een lapmiddel. Je krijgt hiermee nooit onderwijs op maat, aldus Juf Annemarie in het blad “De nieuwe leraar” ....

Een spoedcursus onderwijsvernieuwing. Diploma’s zijn hopeloos achterhaald, zegt deze hoogleraar

Een spoedcursus onderwijsvernieuwing door Harold Bekkering. 

In het onderwijs werk je continu naar een handjevol verplichte mijlpalen: een mooie score voor je citotoets, je middelbare schooldiploma, en misschien na jaren zwoegen ook nog een papiertje waarop staat dat je je studie hebt afgerond. Volgens Harold Bekkering, als hoogleraar verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen zou dat niet de insteek moeten zijn en zijn diploma’s slechts een vorm van gemakzucht. Onderwijs zou veel meer moeten gaan over wat een individu kán en wíl leren, betoogt de in 1965 geboren Bekkering. Vanuit de cognitieve neurowetenschap kijkt hij naar wat er in de hersenen gebeurt – en koppelt dat aan hoe we leren. Ik belde de hoogleraar om te vragen hoe we met zijn inzichten het Nederlandse onderwijs even goed kunnen maken als het Nederlandse vrouwenvoetbal.

Zeg, wat is er eigenlijk precies mis met het huidige onderwijs?

Oorzaak van dyslexie is mogelijk ontdekt

dinsdag, 21 november 2017 14:09
Oorzaak van dyslexie is mogelijk ontdekt

De oorzaak van dyslexie is ontdekt. Althans, dat denken onderzoekers van
de Universiteit van Rennes. Mensen met dyslexie hebben volgens hen geen dominant oog.
Daardoor verwarren de hersenen bijvoorbeeld de b’s en d’s.

Tom (4) schrijft boek "gewoon Tom" over hoogbegaafdheid: 'Ik heb een renpaard in mijn hoofd'

Tom is een energiek en nieuwsgierig ventje. Hij is constant op ontdekkingspad. Stilzitten kan hij niet. Dat is volgens Tom niet zo gek: er woont een supersnel renpaard in zijn hoofd. Dat gaat 80 kilometer per uur. Veel sneller dan die andere, die gaan maar 30. 
De hersenen van de 4-jarige Tom de Boevere werken veel sneller dan die van andere kinderen, zegt hij zelf. Tom is hoogbegaafd. Omdat er geen boeken waren die hem helpen bij het begrijpen van zijn hersenen, schreef hij er zelf maar eentje: Gewoon Tom.

Voor moeder Noor Veijgen (36) was het al vroeg duidelijk dat haar zoon slimmer is dan gemiddeld. Tom is regelmatig in de bibliotheek te vinden, waar hij op zoek gaat naar boeken over alles dat hem bezighoudt. Maar over één onderwerp kon hij geen boeken vinden: hoogbegaafdheid. 

Mooie tekeningen

"Boeken lezen is voor hem een manier om dingen te verwerken. Daarom vond het heel lastig dat er geen boeken waren die hem hielpen te begrijpen waarom zijn hersenen 'sneller werken dan die van andere kinderen'. Omdat hij wel vaker boeken schrijft, bedacht hij dat hij dat nu ook weer wilde doen."

Mannen in de kinderopvang. Ja we zijn er nog.

donderdag, 17 augustus 2017 13:39
Mannen in de kinderopvang. Ja we zijn er nog.

Kinderen hebben vrouwen en mannen nodlg voor hun opvoeding. Mannen hebben een pedagogisch toegevoegde waarde, ook in de kinderopvang. Bijzonder hoogleraar kinderopvang en educatieve voorzieningen voor het jonge kind aan de Universiteit van Amsterdam, Uben Fukkink, deed onderzoek naar mannen in de kinderopvang. 'lk miste de mannen en begon met een simpele en nieuwsgierige vraag: Waar zijn ze?'

Te weinig aandacht voor slimme kinderen op school: 'Ik heb nooit geleerd door te zetten'

Voor kinderen die niet goed meekomen op school, is genoeg aandacht. Maar dat geldt niet voor kinderen die zich met gemak door alle stof heen slaan, zeggen deskundigen. "Veel kinderen zijn daardoor depressief en gaan met grote tegenzin naar school."

Als slimme kinderen niet de juiste aandacht krijgen op school, kun je dat vergelijken met

Pagina 1 van 13