met iets bezig is wat hij of zij leuk vindt en graag doet, zal het kind makkelijker leren en meer kennis en vaardigheden opdoen dan wanneer dwingend vanuit gesloten opdrachten wordt gewerkt. De school biedt een rijk en breed aanbod, zowel in de virtuele als fysieke omgeving. Samen met de coach bepaalt de leerling aan welke projecten en onderzoeksvragen de leerling de volgende periode van zes weken bezig zal zijn. Deels individueel en deels met andere leerlingen. Projecten worden daarbij zodanig ingericht dat de leerling kennis vergaart en vaardigheden opdoet op meer dan één terrein. De ontwikkeling van het kind wordt bijgehouden via zijn output.
Zoals het met de meeste vernieuwingen gaat, wordt deze nieuwe vorm van onderwijs door een groot aantal ouders en leerkrachten met een warm hart toegejuicht en omarmd, terwijl dit concept tegelijkertijd door andere ouders en leerkrachten met argusogen bekeken en fel bekritiseerd wordt. Ook de onderwijsinspectie stelt zich kritisch op. Wij, iniatiefnemers van De Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst zien er een flink aantal zeer positieve elementen in en we zijn reuze benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Hoe ziet het schoolmodel eruit? Wat zijn de beloftes aan het kind, waarom is de inspectie kritisch?
Lees de hele samenvatting van het schoolmodel op http://o4nt.nl/wp-content/uploads/2013/01/o4nt_Boekje_V7.pdf
De beloften aan het Kind lees ze op http://o4nt.nl/wp-content/uploads/2013/04/O4NTBelofte.pdf
Waarom stelt de onderwijsinspectie zich kritisch op? lees op http://breda.nieuws.nl/nieuws/20130821/Onderwijsinspectie-kritisch-over-Steve-Jobsscholen