Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 43 niet laden

Voedselwaakhond foodwatch begint een e-mailactie tegen het Nationaal Schoolontbijt.

woensdag, 06 november 2013 21:40
Voedselwaakhond foodwatch begint een e-mailactie tegen het Nationaal Schoolontbijt.

Elk jaar organiseert het Voorlichtingsbureau Brood het Nationaal Schoolontbijt, waaraan zo'n 2.000 scholen en 400.000 leerlingen meedoen. Kinderen stimuleren tot gezond ontbijten is een goed initiatief. Maar willen wij ze
blootstellen aan kindermarketing op school? In plaats van een gezond ontbijt krijgen de basisscholieren brood met volle margarine, hagelslag, zoute smeerkaas en sinaasappelsap uit een pakje. Groente en fruit komen in het
ontbijtpakket niet voor. Kindermarketing voor ongezonde producten is medeverantwoordelijk voor de huidige obesitasepidemie: 85 procent van de kinderproducten is te zoet, te vet of te zout. Kinderen en hun ouders zijn vrijwel nergens beschermd tegen de uitgekiende marketingtechnieken van voedselbedrijven. Nu dringen ze ook onze scholen en kinderdagverblijven binnen. Voedselwaakhond foodwatch is een  e-mailactie opgestart tegen het Nationaal Schoolontbijt.  Samen vragen we de overheid om reclame op scholen in alle gevallen ter verbieden. Doe mee aan de emailactie:

Doe mee aan de  e-mailactie van Foodwatch:  Samen vragen we de overheid om reclame op scholen in alle gevallen te verbieden:

Ga hiervoor naar :  https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/actie/index_nl.html#topofform

Hieronder kan je zien hoe de  email eruit ziet ...als je wilt kan je er zelf ook nog een zin aan toe voegen....wij hebben de onderste zin toegevoegd aan de kant en klare email.

Geachte minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker,

In Nederland is één op de zeven kinderen te dik. In elke anderhalve schoolklas lijdt één kind aan obesitas. Dat levert deze kinderen vaak een slechte gezondheid op en de samenleving torenhoge zorgkosten. Zij zijn de zware
volwassenen van de toekomst; nu al heeft 41 procent van de Nederlanders overgewicht.

Kindermarketing voor ongezonde producten is medeverantwoordelijk voor de huidige obesitasepidemie: 85 procent van de kinderproducten is te zoet, te vet of te zout. Kinderen en hun ouders zijn vrijwel nergens beschermd tegen de uitgekiende marketingtechnieken van voedselbedrijven. Nu dringen ze ook onze scholen en kinderdagverblijven binnen.

Ik vind dat kinderen moeten opgroeien in een reclamevrije omgeving. Onderwijs en bedrijven hebben nu eenmaal niet dezelfde belangen. Daarom vraag ik u: verbied kindermarketing op alle plaatsen waar kinderen spelen en leren. Maak van scholen en kinderdagverblijven reclamevrije zones!

Belangenverstrengelingen zijn te groot. Onafhankelijke onderzoeken naar wat is gezonde voeding zijn noodzaak, willen we het welzijn van kinderen centraal stellen!