Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

Paul de Blot (91): ‘Wat je kunt doen om zijnskracht te ontwikkelen? Ga spelen met die kinderen!’

Geschreven door 
woensdag, 12 juli 2017 20:26
Paul de Blot (91): ‘Wat je kunt doen om zijnskracht te ontwikkelen? Ga spelen met die kinderen!’

Een evenwichtige opvoeding? Die kent twee pijlers, zegt Paul de Blot, inmiddels 91 jaar en als honorair hoogleraar Spiritualiteit verbonden aan de Business Universiteit Nyenrode. Een kind moet leren om samen te werken met zijn naaste omgeving, zoals vriendjes en gezinsleden. Tegelijk moet het de kans krijgen een sterke innerlijke kracht te ontwikkelen. ‘De belangrijkste manier om beide te ontwikkelen is door te spelen en de verwondering te ervaren over wat het ontdekt. Op die manier leert het kind anderen en zichzelf het beste kennen.’ Beyke Goris is schrijfster en communicatiedeskundige. haar betrokkenheid ligt in de zorg, het onderwijs en in het persoonlijke leven van mensen.Beyke Goris – betrokken bij onderwijs. Zij was aanwezig bij de lezing die De Blot hield ter gelegenheid van de opening van het Kenniscentrum Verrijkend Onderwijs (Hemelvaartsdag 14 mei 2015) in Loenen. Dit is haar verhaal.

De Blot zat in de oorlog zelf vijf jaar lang in een concentratiekamp in Indonesië. Later werkte hij met politieke gevangenen, asielzoekers en adoptiekinderen in diverse landen. Via zijn werk ontdekte hij dat het eerste levensjaar essentieel is voor ieder mens. “In dit jaar wordt de spirituele kracht ontwikkeld, die de voorwaarde vormt voor een gezond en gelukkig leven. Het liefst bij de eigen ouders, maar in ieder geval in een heel veilige, geborgen omgeving.” Daar ligt de basis om vriendschappen en persoonlijke relaties aan te gaan en samen te willen werken.

Zingend rekenen
In zijn visie is verstandelijke kennis slechts voor 10% van belang voor een mens. ‘Verder bestaat hij uit 30% relatiekracht en maar liefst 60% aan zijnskracht. Wat je kunt doen om die zijnskracht te ontwikkelen? Ga spelen met die kinderen!’ Als leerkracht zag hij dat kinderen geen sommen wilden maken, maar de liedjes die hij verzon voor elke som onthielden ze allemaal. In zingen hadden ze namelijk wel plezier. ‘En wat je leuk vindt om te doen, ervaar je als zinvol. Dan komt het cognitieve stuk als vanzelf aan de orde.’

In opstand
Helaas is voor spelenderwijs leren geen tijd meer. De Cito-toets richt zich puur op die 10% verstandelijke kennis en verwaarloost de overige 90%. De klassen zijn te groot en ongeveer elk nieuw kabinet wil weer een nieuw onderwijssysteem. ‘Voor de ontwikkeling van eigen talenten is geen tijd meer, dat kost te veel geld. Samen studeren, zoals wij vroeger met repetitors deden op de universiteit, gebeurt allang niet meer.’ Geen wonder dat kinderen uitvallen op de basisschool en studenten in opstand komen door al die indoctrinatie van bovenaf, vindt hij.
Heb plezier!
Hoe kunnen we onze kinderen begeleiden in het ontwikkelen van hun zijnskracht? ‘Heb vooral plezier in wat je zelf doet,’ raadt De Blot met nadruk aan. ‘Alleen iets doen omdat het moet is geen inspirerend voorbeeld voor hen.’ En uiteindelijk gaat het om plezier hebben in het leven: dáárin vinden we onze zingeving. Met twinkelende ogen: ‘In de Bijbel staat in het scheppingsverhaal ‘…en God zag dat het goed was.’ Maar eigenlijk klopt die vertaling niet. Als je de oorspronkelijke tekst leest staat er ‘…en God had er plezier in.’ Dat mogen wij als mensen ook hebben!’
BRON  http://hetkind.org/2015/05/30/paul-de-blot-91-wat-je-kunt-doen-om-zijnskracht-te-ontwikkelen-ga-spelen-met-die-kinderen/

Ingrid Rouleaux-Korsen

Ingrid Rouleaux-Korsen, een moeder met een speciale opdracht in haar leven, auteur, verhalenverteller, ervaringsdeskundige in Geestelijk, Lichamelijk en Financieel Welzijn in Balans, eindredactie en initiator van "Onze kinderen zijn de Toekomst".

Website: www.onzekinderenzijndetoekomst.nl